En dansk virksomhed drager fordel af studietur til Holland

Icon Hairspa en mellemstor virksomhed fra Sorø på Sjælland, der har været på markedet siden 2004 og som sælger organiske hårprodukter af høj kvalitet primært til det danske, norske og australske marked. Gennem noget tid har Icon Hairspa nu overvejet om de skulle udvide deres eksport og starte salg af organiske hårprodukter til det hollandske marked. På vegne af Icon Hairspa har en mindre gruppe studerende fra linjefaget ”Internationalisering” på Markedsføringsøkonom uddannelsen været med til at undersøge mulighederne for dette bl.a. ved at rejse til Holland og gennemføre interviews.

Hvordan virksomheder, studerende og uddannelsesinstitutioner har glæde af hinanden
I Holland er de studerende bl.a. blevet undervist I hollandsk forretningskultur, eksport og branding på The Haague University og HZ University i Vlissingen. Dertil har de studerende fået mulighed for at afprøve deres teoretiske viden i praksis ved at besøge hår saloner i byerne Amsterdam, Haag og Vlissingen, hvor de studerende observerede og interviewede udvalgte kvalitet hårsaloner om interessen for og evt. ønske om køb af organiske hårprodukter fra Icon Hairspa. Ved disse interview fik de studerende endda visitkort med retur til Danmark fra nogle af disse kvalitets hår saloner, fra dem som umiddelbart havde interesse i at købe de organiske hår produkter fra Icon Hairspa.

Sales Director og medejer Anker Geertsen fra Icon Hairspa blev præsenteret for resultaterne af de analyser, der blev gennemført i Holland den 20. of december 2016 ved en mundtlig gruppeeksamen, hvor der blev gennemført en såkaldt Shark Tank presentation overfor Icon Hairsp. Anker Geertsen var især glad for de informationer, som de studerende kunne give ham fra de interviews de har gennemført i de forskellige kvalitets hår saloner, som de har besøgt, om hvilke produkter der anvendes i dag og hvilken interesse der er for køb nu og i fremtiden. Dertil kunne de studerende videregive information om hvordan de kvalitets hårsaloner, som de besøgte underviser deres medarbejdere og kunder i brug af organiske hårprodukter. Og sidst men ikke mindst hvilken trend, der generelt er for forbrug af alle typer af organiske produkter i Holland nu og hvad forventes i fremtiden, samt til hvilke typer af forbrugere.

icon-hairspa-exam

Nedenfor finder du en artikel om, hvordan de studerende oplevede studieturen til Holland.

Study tour til Holland, 30. Okt. – 5. Nov. 2016 ved studerende Artëm Smetanin.

Introduktion
Den primær grund til, at vi tog på studietur, var på grund af det projekt, som vi var blevet involveret i, hos en mindre virksomhed i dansk hårpleje industri. Målet var klart: vi skulle undersøge det hollandske marked og derefter fremlægge vores ideer og resultat af undersøgelser for en af direktørerne i firmaet.
Den anden grund til at vi tog på turen, var for undervisningens skyld. Som studerende skulle vi prøve at arbejde i marken og gennemføre interviews (samle primære data), i stedet for at sidde på skolen og beskæftige os med at finde oplysningerne i business databaser (desk research).

Og den sidste og muligvis den vigtigste grund, i hvert fald ifølge de studerende, var det sociale aspekt på turen. En lille gruppe af eliten (syntes vi i hvert fald selv) fra skolen skulle tage en tur til Holland for at lave et eller… andet… Hvor fedt er det!? Prisen for turen, var ikke billig, men det var det bedste tilbud vi kunne få, hvilket var grunden til at det kun var en lille gruppe dedikerede studerende som tog mulighed og tog med på turen.
Vi er studerende fra linjefaget internationalisering, og dette er vores historie.

Den Haag -Ankomst
Vi boede på et lille hostel med det passende navn ”StayOkay”. Det var placeret centralt, vi kunne gå til både The University of Haague eller bare ind til bymidten. Vi ankom søndag aften. Efter en hurtig inspektion af vores luksuriøse opholdssted, var det tid til at mødes med vores lærere: Ms. Thomsen og Mr. Bruhn. Vi var blevet kaldt sammen med det formål, at vi skulle havde en gennemgang af vores akademiske program på turen, så alle var forberedte på, hvad de næste bare dage ville bringe. Og for at få koncentration på plads var vi sammen med lærerne nødsaget til at bestille noget af den meget fine lokale øl, fra den udmærkede hostel’s bar.

Studiet
De første to dage var opdelt mellem almen skole på universitet og vores observation/interviews af high end hair salons (vores egen ”research”) i byen. Timerne begyndte klokken kl. 9.30 om morgenen (hvis man stadig kan kalde det morgen) og sluttede som regel mellem klokken 15.00 og 16.00. Resten af dagen var dedikeret til interviews i byen (vores egen ”research”).

Selve universitet var et svimlende stort sted med hundrede, måske tusinde studerende, som alle var elever på universitet. I løbet af vores undervisning kom vi ind på emner som Marketing Concept og dets udvikling og vigtighed, såvel som god gammeldags Consumer Behavior. Vi blev også introduceret for hollandsk kultur og forretningsliv, som var en vigtig del af vores ”research”. Vi blev præsenterede for Category Management i relation til måder, man kan influere kunder, ved at bruge markeds og segmenterings analyser, såvel som forskellige strategier og taktiker. Topic of Branding blev ligeledes analyseret med fokus på måder at opbygge et succesfuldt brand på.
Vi deltog også i timer handlende om bæredygtighed, som viste sig at være et meget større emne, end vi havde forberedt os på. Gæsteforelæsning på The Haague University af en ung repræsentant fra et stort internationalt firma var et frisk pust efter at være blevet bombarderet med meget ny information. Han fortalte os om realiteterne ved at arbejde på det globale marked, samt udfordringerne og mulighederne. Og til sidst, blev vi beriget med oplevelsen at ”booste” vores innovative måde at tænke på, takket være Innovation Boot Camp, som blev udført i samarbejde med de hollandske studerende og anført at vores helt egen Ms. Thomsen.

Fritid
Selvfølgelig skulle det hele ikke kun handle om studiet. Så for at få noget velfortjent fritid om aftenen, drog vi gerne afsted, i højt humør, mod bymidten. Der kunne man virkelig fortabe sig i, de mange muligheder for at gå på unikke cafeer og restauranter, og virkelig opleve den verdenskendte hollandske gæstfrihed (men i særdeleshed den gode mad og gode øl).

Vlissingen
Onsdag 2. november tog vi på udflugt til HZ University of Applied Science i Vlissingen. Her blev vi undervist i turistindustrien, hvor stor den i virkeligheden er og hvordan den har ændret sig de sidste par år i Holland. Senere kiggede vi på købsadfærden i Holland fra en mere psykologisk vinkel, en på samme tid spændende måde at gøre det på, selvom det var meget uortodoks. Vores besøg sluttede med en frokostpause, tilberedt af universitet.
Før vi drog hjem til vores hostel, besøgte vi også kystbyen Vlissingen.

Den var meget stille og utrolig fredfyldt, næsten som hvis den var forladt. Den ellers så besøgte by, trak vejret inden næste turist-sæson ville tage fat igen. Vi foretog interviews hos de lokale hår saloner, før vi mødtes på havnen og for at kigge på nogen enorme fragtskibe, som langsomt bevæger sig forbi i horisonten.

holland-studietur

Virksomhedsbesøg
Før vi tog afsted til Amsterdam, besøgte vi virksomheden Weigpack i Haag, som er market leader indenfor pakkemaskine løsninger. Vi hørte om udfordringerne ved at være market leader, samt de innovative tiltag der er indført for at forblive lederen. Den største fordel virksomheden har, at de har tæt på total kontrol over deres forsyningskæde. Vi fik lov til at besøge deres værksted og lære hvordan de håndterer deres forsyningskæde, samt værdikæde.

Amsterdam
Vi ankom til Amsterdam torsdag aften. I løbet af resten af vores studietur boede vi på Backpacker Hostel, som ligger på den nordlige side af floden IJ i det centrale Amsterdam. For at komme over floden skal man med færge, hvilket vi fandt interessant, en anderledes form for offentlig transport. Vores hostel var meget stort og spækket med internationale studerende fra hele verden.

De sidste to dage kunne vi næsten bruge, som vi ville, hvor vi kunne blande studierelaterede opgaver med ”sightseeing” i byen. I relation til vores interviews i hårsaloner (‘research’) besøgte vi mange steder af Amsterdam. Fra det største magasin ‘De Bijenkorf’ til det berømte Dam Square, og den gamle del af byen nær Oude kirken. Alle dele af Amsterdam havde sin egen charme, og vi nød hvert enkelt sekund, vi var der.

De sidste par ord
Det var en utrolig oplevelse af være med på studieturen. Ikke alene fik vi mulighed for at forbedre vores professionelle færdigheder, men vi fik også nogle uforglemmelige øjeblikke og fik skabt et stærkt venskab imellem os.