Netværkeren fra Mumbai

Gayatri Kale har netop bundet sløjfe på sin bachelorgrad i international handel og markedsføring fra Erhvervsakademi Sjælland. Den unge og entreprenante kvinde fra Mumbai har nu etableret en start-up, der hjælper små og mellemstore virksomheder med at få fodfæste på det indiske marked. Og så blogger hun om international madglæde.

Gayatri Kale har mere end blot et godt øje til Danmark. Hun er især begejstret for det flade hierarki og den hands-on tilgang til problemløsning i uddannelses- og virksomhedskulturen. Gayatri er opvokset i et af verdens fremstormende nye vækstcentre, men mener, at netop den danske tilgang til samarbejde på tværs, er et optimalt afsæt for innovation og fleksibel omstilling i det globalt sammenvævede marked:

“Jeg kan slet ikke lade være med at skabe kontakter og sætte ting i gang. Jeg er vild med den danske måde at samarbejde på. På Erhvervsakademi Sjælland blev vi kastet direkte ud gruppearbejde mellem mange nationaliteter og en fælles opgave. Det skabte udfordringer, som vi var tvunget til at løse i fællesskab. Alles styrker og svagheder kommer frem i sådan en proces – og selvindsigten er guld værd. Så ved man jo, hvad man skal satse på og hvad man skal øve sig i at blive bedre til,” forklarer Gayatri Kale.

Vandt en studieplads i Danmark
Gayatri Kale kom til Erhvervsakademi Sjælland konkurrencen TopTalent Denmark, som blev udbudt af bl.a. den danske ambassade i Indien. Hun fik juryens ord for, at hun havde udformet den skarpeste bedste business case: -”Jeg skrev om de udfordringer, som dansk virksomheder støder på, når de vil etablere sig i Indien, samt hvordan man manøvrerer igennem de største udfordringer med succes,” forklarer Gayatri.

Havnede på rette uddannelse ved et tilfælde
Gayatri Kale brændte oprindeligt for uddannelsen Innovation & Entrepreneurship, men alle pladser var taget, så hun skiftede studie til International Sales & Marketing, som hun var mere lunken ved. Men hendes tvivl blev gjort til skamme:

“Jeg er en passioneret netværker og uddannelsen i International handel og markedsføring på EASJ’s afdeling i Roskilde viste sig at ramme plet både fagligt og interessemæssigt, da jeg først kom i gang.”

Gayatri Kale er ikke kun netværker af gavn. Igennem studietiden har hun benyttet sig af hver en ferie- og helligdag til at rejse rundt i Europa og udvide sit netværk. Rundturene i de forskellige kulturer har ført en masse gode kulinariske oplevelser og stor kulturforståelse med sig, som Gayatri skriver passioneret om på sin Facebook-blog ‘It’s not just eating’.

Passion for Danmark førte til start-up
I hendes begejstring for Danmark ligger kimen til Gayatris første start-up: En virksomhed, der formidler kontakt mellem danske og indiske virksomheder, der gerne vil ind på hinandens markeder. Hun rådgiver små og mellemstore virksomheder, hvis ejere er i alderen 40-60 år markedsfører sig digitalt via fx sociale medier.

“Mange mindre virksomheder i både Danmark og Indien går glip af indtjening, fordi de mangler tekniske kompetencer og viden om markedsføring via sociale medier. Det potentiale hjælper jeg dem med at folde ud. Jeg har allerede kontakt med en dansk klient, der vil ind på det indiske marked,” tilføjer Gayatri Kale glad.

Lige nu skal hun tilbage til Mumbai for en stund, men hun er langtfra færdig med Danmark, bedyrer hun.